To jeden z tych wierszy, które nie jest łatwo przełożyć z poezji na prozę. Z góry wiem, że nie będę w stanie wers po wersie czy strofa po strofie wydobyć znaczenia i sensy w nich zawarte, które razem składają się na całą opowieść. Mogę jedynie próbować odgadnąć, o czym w ogóle ta opowieść jest, którą nam Autorka-narratorka tak udatnie serwuje.
Przede wszystkim powiedzmy, że wiersz ma niemałą siłę wyrazu i kipi od emocji.Podmiotem lirycznym targają uczucia i emocje, które zrodziły się zarówno na bazie wspomnień, jak też niedawnych zdarzeń. Dokładnie nie wiemy, czego dotyczą, natomiast tak jedne, jak i drugie są dramatyczne i bardzo bolesne. I zapewne, uciekając od siebie samej, jak to czytamy w pierwszej strofie wiersza, w istocie podmiot liryczny (narratorka) ucieka, chce się oddalić, w gruncie rzeczy zapomnieć owe bolesne przeżycia i doznania, których wciąż nie może przemóc.
W utworze dominuje przejmująca samotność. Autorkę wiersza możemy utożsamiać z narratorką, z kolei narratorkę z podmiotem lirycznym. Tę samotność podmiotu lirycznego w czasie pamiętnej ucieczki wzmaga jeszcze noc, która „nie liczyła już gwiazd” i „nikt nie wyglądał spadających”.
Przejmującą samotność i rozpacz potęgują nadto takie rekwizyty, jak „czyjś wiersz rzucony na ochłap”, „brzytwa”, „i rany których nie widać na skórze”, ponieważ są w środku.
Podobnie przedostatnia strofa wiersza roztacza przed nami tę dojmującą aurę rozpaczy i samotności:
znowu ciemno
gdzieś wyją psy
gryzą wspomnienia
Z zaklętego kręgu rozpaczy i samotności nie ma jednak wyjścia. Kiedy podmiot liryczny „zakłada makijaż” to „w lustrze uśmiecha się obca twarz”. A ta „obca twarz mówi, że łatwo przejść na drugą stronę, jeśli nie spaliło się wszystkich mostów”. Tymczasem wiele wskazuje na to, że podmiot liryczny je spalił. Mówi o tym chociażby ostatnia strofa wiersza:
w zaciśniętych dłoniach [podmiotu lirycznego]
bilet w jedną stronę.
A więc podmiot liryczny z góry nie założył możliwości powrotu, czymkolwiek by ten powrót był.
A co może oznaczać tytuł: jestem tylko kredą? Być może to, że jestem czymś bardzo kruchym, ale na czarnej tablicy głębokiej nocy potrafię zapisać i uwiecznić to, co mnie spotkało.
Tak widzę Twój wiersz.Jest prawdziwy i poruszający.
Postscriptum
Już po wklejeniu swojego komentarza zauważyłem, że zmieniłaś wers "bilet w jedną stronę" na "skasowany bilet". Zatem ucieczka aktualna, ale być może będzie i powrót.
-
- Nasze rekomendacje
-
-
UWAGA!
JEŻELI JESTEŚ ZAREJESTROWANYM UŻYTKOWNIKIEM I MASZ PROBLEM Z LOGOWANIEM, NAPISZ NAM O TYM W MAILU.
[email protected]
PODAJĄC W TYTULE "PROBLEM Z LOGOWANIEM"
-
- Słup ogłoszeniowy
-
-
Demokracja jest wtedy, gdy dwa wilki i owca głosują, co zjeść na obiad.
Wolność jest wtedy, gdy uzbrojona po zęby owca może bronić się przed demokratycznie podjętą decyzją.
Benjamin Franklin
UWAGA!
KONKURS NA TEKST DISCO POLO ROZSTRZYGNIĘTY!
Jeżeli tylko będziecie zainteresowani, idea konkursów powróci na stałe.
A oto wyniki
JAK SIĘ PORUSZAĆ POMIĘDZY FORAMI? O tym dowiesz się stąd.
jestem tylko kredą
-
- Posty: 109
- Rejestracja: 12 lis 2014, 16:19
jestem tylko kredą
Miło mi. Ja dziękuję za piękny wiersz, Elka.
Również pozdrawiam.
Również pozdrawiam.
-
- Posty: 5196
- Rejestracja: 21 lis 2011, 12:02
jestem tylko kredą
Ja tylko z uwagą techniczną - bez jak umiałam byłoby lepiej. Poza tym tylko czytać ten świetny wiersz.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
-
- Posty: 1860
- Rejestracja: 24 cze 2012, 13:50
jestem tylko kredą
kreda nie ma zamiaru ani mocy ani czegoś do zyskania - pisząc
ona odbija zamiar moc intencję ręki która pisze
kto / co więc pisze
motyw ucieczki jest poruszający
to ucieczka zarówno realna w przestrzeni i czasie
jak i wewnętrzna - za makijaż
jakiś lęk nie pozwala ujawnić głębi głodu pragnienia i oczekiwania
może chcemy za dużo
ale z drugiej strony te oczekiwania sa w nas wpisane jak głód jedzenia tlenu czy pożądanie
kto /co chce więc za dużo
ona odbija zamiar moc intencję ręki która pisze
kto / co więc pisze
motyw ucieczki jest poruszający
to ucieczka zarówno realna w przestrzeni i czasie
jak i wewnętrzna - za makijaż
jakiś lęk nie pozwala ujawnić głębi głodu pragnienia i oczekiwania
może chcemy za dużo
ale z drugiej strony te oczekiwania sa w nas wpisane jak głód jedzenia tlenu czy pożądanie
kto /co chce więc za dużo
-
- Posty: 1860
- Rejestracja: 24 cze 2012, 13:50
jestem tylko kredą
dlaczego czytelnik który nie rozumie tekstu, chce za dużo ?
po co tłumaczyć treść wiersza, tym co się dzieje w czytelniku ?
dramat postaci leży w zranionych emocjach
ale czy musimy być bezradnymi maszynami na ich usługach
czy nie możemy wybudować w mózgu piętra neuronów niezależnego abyśmy nie tracąc emocji mieli miejsce w którym możemy je tylko widzieć
wtedy nie będzie groźby odjazdu w jedna stronę
a jedynie ciekawość CO naciska ten klawisz ucieczki
CO ma taka władzę nad nami
po co tłumaczyć treść wiersza, tym co się dzieje w czytelniku ?
dramat postaci leży w zranionych emocjach
ale czy musimy być bezradnymi maszynami na ich usługach
czy nie możemy wybudować w mózgu piętra neuronów niezależnego abyśmy nie tracąc emocji mieli miejsce w którym możemy je tylko widzieć
wtedy nie będzie groźby odjazdu w jedna stronę
a jedynie ciekawość CO naciska ten klawisz ucieczki
CO ma taka władzę nad nami
-
- Posty: 1860
- Rejestracja: 24 cze 2012, 13:50
jestem tylko kredą
napisałam po co tłumaczyć treść wiersza tym co się dzieje w czytelniku
moim zamiarem jest wspólne odczytywanie treści ale nie każdy musi to lubić
na pewno jest na tym forum sporo osób które będą komentować w sposób dla Ciebie inspirujący
moim zamiarem jest wspólne odczytywanie treści ale nie każdy musi to lubić
na pewno jest na tym forum sporo osób które będą komentować w sposób dla Ciebie inspirujący