• Nasze rekomendacje
  •  
    UWAGA!
    JEŻELI JESTEŚ ZAREJESTROWANYM UŻYTKOWNIKIEM I MASZ PROBLEM Z LOGOWANIEM, NAPISZ NAM O TYM W MAILU.
    [email protected]
    PODAJĄC W TYTULE "PROBLEM Z LOGOWANIEM"
     
  • Słup ogłoszeniowy
  •  
    Demokracja jest wtedy, gdy dwa wilki i owca głosują, co zjeść na obiad.
    Wolność jest wtedy, gdy uzbrojona po zęby owca może bronić się przed demokratycznie podjętą decyzją.

    Benjamin Franklin

    UWAGA!
    KONKURS NA TEKST DISCO POLO ROZSTRZYGNIĘTY!

    Jeżeli tylko będziecie zainteresowani, idea konkursów powróci na stałe.
    A oto wyniki



    JAK SIĘ PORUSZAĆ POMIĘDZY FORAMI? O tym dowiesz się stąd.
     

klekot

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Lucile
Posty: 4805
Rejestracja: 23 wrz 2014, 00:12
Płeć:

klekot

#11 Post autor: Lucile » 21 kwie 2021, 23:25

Dobry tytuł interesującego wiersza. Lubię, kiedy Autor pozostawia szerokie pole do interpretacji.
I z ciekawością poczytałam dyskusję pod tekstem. Pouczająca.
Pozdrawiam
L.
Non quivis, qui vestem gestat tigridis, audax


[email protected]

Awatar użytkownika
Lucile
Posty: 4805
Rejestracja: 23 wrz 2014, 00:12
Płeć:

klekot

#12 Post autor: Lucile » 23 kwie 2021, 16:36

Nawiązując do tytułu „klekot” przypomniał mi się Jędrzej Kitowicz ze swoim „Opisem obyczajów za panowania Augusta III”. A tam znalazłam taki fragment:

Zostały się chłopcom do zabawy grzechotki; te miały początek w Wielki Czwartek, a koniec w Wielką Sobotę; trwały przez cały czas, przez który Kościół nie używa dzwonów do dzwonienia, tylko klekotów do kołatania. Jak prędko na wieży kościelnej odezwała się klekotka, chłopcy natychmiast nie omieszkali biegać po ulicach ze swoimi grzechotkami, czyniąc nimi przykry hałas w uszach przechodzącym. Klekotka było to narzędzie małe, drewniane, w którym deseczka cienka, obracając się na walcu, także drewnianym, pofarbowanym, przykry i donośny hałas czyniła. Im tężej ta deseczka była na walcu przystrojona, tym głośniejszy czyniła klekot; jedni ją sami robili, drudzy kupowali gotowe, kupami na rynku, jak jaki towar od wieśniaków przedany.
Klekot kościelny wiele miał części podobnych do tego instrumentu, którym len chędożą i był osadzony na kółkach, jak taki, dla sposobności toczenia go po ulicy okoła kościoła dla oznajmienia ludowi czasu zbliżającego się nabożeństwa.
Non quivis, qui vestem gestat tigridis, audax


[email protected]

ODPOWIEDZ

Wróć do „WIERSZE BIAŁE I WOLNE”